Rob van den Broek

Plus: Oene van Geel en Rob van den Broek

Rob van den Broek is beeldend kunstenaar, houtbewerker en bouwer van muziekinstrumenten. Naast volwaardige cello’s bouwt hij ook fantasie snaarinstrumenten die zijn opgebouwd deels uit nieuw hout en deels uit allerlei restmaterialen. In eerste instantie was Rob 20 jaar geleden begonnen zijn eigen cello te bouwen, niet wetende dat het bouwen hem zo zou boeien. Zijn eerste collectie bestaat uit 12, voornamelijk functionele, instrumenten: cello’s, maar ook (alt)violen.
Nadat deze collectie naar het Muziekinstrumenten Museum in Brussel is verhuisd, was zijn vraag: “Wat nu?” Hij is toen instrumenten gaan bouwen puur als creatieve uitdaging voor hemzelf en niet zozeer om bespeelbare instrumenten te maken, hoewel ze wel uitgerust zijn met echte snaren en klankkast.
Aanleiding hiervoor was een vraag van de musici Arnold Marinissen en Catharina Gross, die een nog niet bestaand cello-achtig instrument wilden hebben voor een festival, ‘November Music’ in Den Bosch. Dit instrument is o.a. ook te horen geweest op het Oranjewoud Festival en in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Daardoor heeft hij ook mogen exposeren in het Odeon Theater in Zwolle, het Muziekgebouw Eindhoven en het Zuiderstrandtheater in Den Haag, uitmondend in een expositie tijdens de Cello Biënnale in Amsterdam in 2018.

Later heeft Rob steeds meer musici weten te interesseren, zoals Oene van Geel, Maya Fridman en het Ragazze Quartet, om op zijn instrumenten te gaan bespelen. De wereldberoemde componist en cellist Giovanni Sollima heeft onlangs een bijzonder instrument besteld. Op dergelijke instrumenten spelen is deels improvisatie; deels kunnen ook bestaande en nieuwe composities gespeeld worden.
Inmiddels zijn er enkele composities speciaal voor deze instrumenten geschreven, o.a. door Gross en Marinissen, Giovanni Sollima. Tijdens de Cello Biënnale hebben veel bekende musici de instrumenten bespeeld, waaronder Kate Moore en Jean-Guihen Queras en zijn studenten.

Oene van Geel en Rob van den Broek

Twee bevlogen, vrije muziekavonturiers, waarbij het experiment en verbindingen met de ander centraal staan. Ieder met ieder zijn eigen invalshoek.
Oene van Geel, ontving de Boy Edgar Prijs 2013 vanwege zijn muzikaal technische kwaliteit, zijn eigen stem ten opzichte van de jazztraditie, zijn grondige jazzoriëntatie in een algemeen muzikantschap en zijn vermogen om jazz als open kunstvorm midden in de muzikale én buitenmuzikale wereld te plaatsen.
Oene en Rob zijn al jaren bevriend. In 2018 en 2019 vonden zij elkaar in studio-opnames met internationale musici, improviserend op installaties en instrumenten van Rob. Tijdens Tour of Art Flevoland 2019 gaan Oene en Rob de uitdaging aan om, waar mogelijk interactief met het publiek, op instrumenten van Rob te improviseren en experimenteren.